Mindfulness

Twoje życie jest ważne
Uczyń je UWAŻNYM

Uważność to szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę. Ten rodzaj uwagi sprzyja czujności i wspiera jasność umysłu, jak również zdolność do akceptacji obecnej chwili taką, jaka jest. Uświadamia nam ona fakt, że nasze życie składa się z szeregu chwil. Jeśli większości z tych chwil nie przeżywamy w pełni- omija nas w naszym życiu to, co najcenniejsze, nie dostrzegamy bogactwa i głębi możliwości, które pomagają nam się rozwijać i zmieniać. Uważność jest prostą i jednocześnie nadzwyczaj skuteczną metodą, by włączyć się w nurt życia, odkryć w sobie mądrość i siły witalne.
prof. Jon Kabat- Zinn

Mindfulness jest określana również jako uważna obecność. To proces stawania się obecnym w swoim własnym życiu, świadome przeżywanie go w każdej chwili.
To bycie w kontakcie z rzeczywistością i bezpośrednie doświadczenie tego co się dzieje- w moim wnętrzu i na zewnątrz -wtedy gdy to się dzieje. Uważności towarzyszy postawa zaciekawienia wobec doświadczenia, bez oceniania i wartościowania. Pomaga to otworzyć się na na obecną chwilę i wejść z nią w kontakt.
Przez większość czasu naszym życiu funkcjonujemy jak w „kołowrotku” działania i aktywności ukierunkowanych na jakiś cel, od zadania do kolejnego zadania. W pośpiechu, napięciu i z towarzyszącą gonitwą myśli – np. ile jeszcze zostało do osiągniecia celu, albo planując kolejne zadania. Jesteśmy wtedy mało świadomi tego, co doświadczamy w danym momencie,łatwiej wtedy ulegamy nawykom, automatyzmom, działamy pod wpływem lęków i pragnień. Możemy nie rozumieć swoich zachowań, reakcji, obwiniać się za nie…Czasami rozpoznajemy w środku, że chcielibyśmy żyć INACZEJ, Możemy też czuć, że „życie przecieka przez palce”, czuć się wyczerpani i zestresowani. Mindfulness daje możliwość odnalezienia wewnętrzej harmonii, radości i mądrości w życiu. Dla mnie osobiście uważność jest procesem UWAŻNIANIA, czynienia każdej chwili WAŻNĄ. Odzyskujemy dzięki temu prawdziwy, głęboki kontakt ze swoim własnym życiem.

Najczęściej cytowana definicja mindfulness mówi, że jest to: „szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę” (Jon Kabat- Zinn). Kurs uważności jest ustrukturyzowanym programem trenowania tej uwagi- tak aby obejmować nią pełnię swojego doświadczenia w bieżącej chwili. Mindfulness pozwala na zgłębienie i lepsze zrozumienie natury działania umysłu i zachodzących w nim zjawisk. Lepiej rozumiemy siebie, emocje i potrzeby których doświadczamy, pogłębiamy kontakt ze swoim ciałem. Uważność jest stanem świadomej, czujnej obecności w którym uczymy się akceptować to, czego doświadczamy. Praktyka uważności poszerza samoświadomość i pozwala lepiej zrozumieć siebie i nawykowe mechanizmy myślenia, działania, reagowania na rzeczywistość.

Kurs MBLC – Mindfulness Based Living Course

Kurs jest treningiem umysłu, podczas którego, przez 8 tygodni uczysz się krok po kroku czym jest uważność i jak wnosić ją do swojego życia.
W trakcie kursu czeka Cię również całodzienny warsztat pogłębiający praktykę uważności.

Uważność jest sposobem na otwarcie się doświadczaniu swojego Życia w pełnym jego wymiarze, w każdym momencie i chwila po chwili. Nasze życie składa się z chwil, i często, zupełnie nieświadomi tego jak to się dzieje, czujemy że ucieka nam ono przez palce, pędzi – a my pędzimy wraz z nim- od zadania do zadania. Uważność przywraca nam nasze własne Życie, pozwalając na świadome uczestniczenie w każdej mijającej chwili, w obecności i akceptacji.
Uważność poszerza samoświadomość i dzięki niej lepiej rozumiemy działanie umysłu, ciała i naturę emocji oraz myśli- co pozwala nam poszerzyć perspektywę i cieszyć się życiem.

Kurs Uważności ma charakter praktyczny- i to Twoje własne doświadczenie stanowi oparcie dla procesu nauki. Wsparciem w tym procesie jest grupa, wraz z którą odkrywać będziesz jak działa umysł, w bezpiecznej atmosferze zaciekawienia i życzliwości. Kurs ma charakter szkoleniowy i rozwojowy, nie jest to psychoterapia. Aby uczestniczyć w programie nie jest potrzebne żadne wcześniejsze przygotowanie i doświadczenie w praktyce uważności.

Trening Mindfulness MBLC w pigułce :

• 8 cotygodniowych spotkań, trwających 2- do 2, 5h
• Dzień Uważności- spotkanie poświęcone pogłębieniu praktyki, 6 godzinny warsztat odbywający się w weekend (sobota lub niedziela)
• Konsultacja wstępna przed rozpoczęciem kursu
• Materiały do praktyki własnej
• Podręcznik wspierający w praktyce
• Telefoniczne/mailowe wsparcie w praktyce na czas kursu

Kurs obejmuje zarówno formalne praktyki medytacyjne, które są ćwiczeniami umysłu do których trenowania będziemy Cię zachęcać, jak i praktyki nieformalne- zapraszanie uważności do swojego życia w różnych jego momentach, podczas codziennych czynności.

Zapraszam na kurs, szczególnie jeżeli…

• poszukujesz spokoju i wewnętrznej równowagi
• ciekawi Cię jak funkcjonuje ludzki umysł,
• doświadczasz potrzeby rozwoju osobistego
• chcesz skutecznie obniżyć stres
• jesteś krytyczny/ krytyczna wobec siebie
• doświadczasz ciągłego zmęczenia, „wypalenia”
• chciałbyś/ chciałabyś lepiej zrozumieć siebie
• zaciekawia Cię uważność i chciałbyś/ chciałabyś dowiedzieć się czym ona naprawdę jest
• chcesz nauczyć się lepiej dbać o siebie
• masz już swoją praktykę medytacyjną i chcesz ją pogłębić

Kurs prowadzony jest przez 2 nauczycielki uważności: Annę Gołębiowską (MBSR, MBLC) oraz Aleksandrę Kiślewską (MBLC) i superwizowany w Mindfulness Association Poland. Pracujemy według standardów UK Guidelines – UK Network for mindfulness.
Po ukończeniu kursu otrzymasz zaświadczenie uczestnictwa.

Najbliższe wydarzenia dotyczące uważności: